Het is een schemerige grijze herfst ochtend. Het is druilerig buiten. Het midden tussen regen en miezer. Vanuit mijn keuken kijk ik naar buiten en zie ik groepjes schooltieners voorbij komen. Allemaal in een regenpak met capuchon. Ze fietsen stevig door. Blik op oneindig. Nog lang niet bij school, maar nu al doorweekt. Ze zijn er goed tegen gekleed. Maar het is een barre tocht.

Wat een bikkels!

Ik vraag me af wat ze drijft.

Tuurlijk … ze moeten naar school. Zo is het onderwijssysteem nou eenmaal ingericht. Check!

Maar wat drijft ze écht? Wat maakt dat ze deze barre tocht aangaan?

Lockdowns hebben ons inmiddels geleerd dat het ook wel anders kan. Onderwijs op afstand, online. Prima voor kennis overdracht. En lekker droog bij de warme verwarming. 😉

Toch kwam steeds meer de roep van leerlingen om weer fysiek les te volgen. Ze misten het sociale contact. Wat voor tieners natuurlijk enorm belangrijk is. Contact met leeftijd genoten is van levensbelang. Je leert immers van kijken, nadoen, meedoen. Je kunt je frustraties en ideeën met elkaar delen. En school is niet alleen kennis opdoen, maar ook sociale vaardigheden opdoen. Skills die je je leven lang met je meeneemt.

Meer dan ooit is duidelijk geworden wat sociale interactie met mensen doet. Ik hoor het ook terug bij degenen die ik begeleid in hun loopbaan.

‘Weer terug naar kantoor, heerlijk!’;

‘Samen werken in een project, ik heb het gemist!’;

‘Sparren met mijn collega’s, zonder het te hoeven inplannen. Zo fijn!’.

Hoe oud je ook bent, of je studeert of werkt, het maakt niet uit. Wij mensen zijn sociale wezens. We hebben elkaar nodig. Interactie met èn leren van elkaar is zó waardevol! Het maakt dat je letterlijk je bed uitkomt en de barre tocht naar kantoor aangaat. Het is een van de dingen die je drijft om je studie of werk te doen. Een ‘drijfveer’ in loopbaan termen.

Drijfveren maken dat je ergens voor gaat. Dat je bikkelt waar het moeilijk wordt. Dat je afmaakt wat je bent begonnen. Er zijn altijd verschillende drijfveren ’oorzaak’ van waarom je doet wat je doet.

Die tieners in de regen zullen ook andere drijfveren hebben die maken dat zij ook echt ‘gaan’!

Soms bewust, soms onbewust.

Hoe bewust ben jij je van wat jou drijft om je werk te doen? Waarom doe jij (nog) wat je doet?

Maak het helder in een loopbaantraject. Dat kan offline (dus persoonlijk), maar nu ook online.