Wat heeft het (ver)kopen van een auto met jouw loopbaan te maken?

In het begin van mijn zelfstandig ondernemerschap – zo’n twee jaar geleden – reisde ik voornamelijk met de trein. Na het overlijden van mijn schoonvader kwam zijn auto(‘tje) beschikbaar. Vanaf dat moment heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt. Wat een luxe een tweede auto!

Sinds maart van dit jaar is het regelmatige reizen gestopt. Je weet wel, Corona. Bijna al mijn afspraken gaan sindsdien online. Ondertussen is mijn man met zijn werk in onze woonplaats terecht gekomen. Waardoor er – los van het tijdelijk thuiswerken – plotseling twee auto’s voor de deur staan die nauwelijks rijden…

Dus wij zijn op zoek gegaan naar een vervangende auto waarbij wij beide auto’s konden inruilen. Want voor mijn werk heb ik wel vervoer nodig.

Je denk waarschijnlijk, wat heeft dit nou weer met loopbaanontwikkeling te maken?

Tja, zelfs het kopen van een auto – ofwel de oriëntatie daarop – is een ervaring waarbij je kunt zien dat de omgeving waarin iemand werkt, heel erg bepalend kan zijn voor het werkplezier. En dan met name het feit of jij als persoon past bij het bedrijf waar je werkt. Je kunt nog zo goed zijn in je vak, maar de omgeving kan je maken of breken in je functioneren.

Wij hebben twee testritjes gemaakt met een zo goed als dezelfde auto, maar bij twee totaal verschillende bedrijven. De een was een groot autobedrijf, de ander een stuk kleinschaliger.

Het grote autobedrijf was gelikt, druk, 24/7 bereikbaar, commercieel met verkoop aan de lopende band. De autoverkoper was een rasechte verkoper, mogelijk best wel een auto liefhebber, maar zeker geen monteur. Het halen van zijn target was waarschijnlijk het belangrijkste. Je moet het maar kunnen.

Wij merkten tijdens deze testrit een (klein) mankement aan de auto. Wat voor ons reden was om aan te geven dat wij een andere testrit wilden afwachten. De teleurstelling konden wij van zijn gezicht lezen.

Als je niet past in zo’n omgeving kan ik je voorspellen dat je snel uitvalt door alle stress die een mismatch met de omgeving oplevert. In dit geval, hij was een echte verkoper. Hij zat daar als persoon ook echt wel op zijn plek.

Het kleinschaliger bedrijf was persoonlijk, rustig, open tijdens werktijden, kennis en liefde voor de aangeboden auto’s. Het bedrijf werd gerund door een ondernemer met hart voor het bedrijf en zijn klanten, maar ook met een achtergrond als monteur. En alsnog een goede, maar ook reële verkoper.

Deze omgeving vraagt weer hele andere kwaliteiten. Ook deze verkoper zat op zijn plek. Gelukkig maar…

De auto bij het kleine bedrijf heeft de testrit doorstaan en we zijn netjes uit de onderhandeling gekomen. De auto is gekocht. Met een flesje wijn als bonus. Wat ook wat zegt over het bedrijf.

Weer terug naar jouw loopbaan. Zit jij op je plek in de omgeving waar je zit? Zijn jouw drijfveren en talenten in lijn met die van de organisatie waar je werkt? Maakt de omgeving dat jij op je best bent?

Heb je dit soort of andere loopbaanvragen neem dan contact met mij op via info@waartalent.nl.

Tot slot presenteer ik met trots mijn gratis Ebook, dat vanaf nu beschikbaar is!

Wil jij ook trots zijn op je werk? Via de knop kun je mijn gratis Ebook ‘De trotse ambtenaar’ downloaden en die eerste stap zetten naar werk waar je trots op bent!