Ieder mens heeft waardering nodig. Het laat je voelen dat je er mag zijn.

Tijdens mijn coachtrajecten komt het onderwerp vaak naar voren. Meestal gaat het dan over het gemis van of de wens voor waardering. En dan heb ik het niet over de waardering of beloning in de vorm van het maandelijkse salaris. Je gewaardeerd voelen gaat veel verder dan dat.

Een compliment krijgen voor je werk doet wonderen voor je motivatie. Een persoonlijk compliment krijgen laat je groeien als persoon. Het gedrag dat gewaardeerd wordt zal zich herhalen en daardoor vaker zichtbaar zijn.

Veel leidinggevenden vinden het  moeilijk om open, eerlijk en regelmatig complimenten te geven. In de praktijk gebeurt het daarom vaak maar mondjesmaat. Of ze vervallen in het altijd willen verbeteren van hun medewerkers. Het welbekende feedback geven. Dat jij je best hebt gedaan op een klus is eigenlijk vanzelfsprekend. Hooguit kun je rekenen op kritiek – verpakt als feedback – om het de volgende keer beter te doen.

‘We neigen ertoe om op te merken wat verkeerd is in plaats van wat goed is.’

Jammer…, gemiste kans! Want een simpel compliment, draagt bij aan een positieve leer mindset om optimaal te kunnen presteren, leren en ontwikkelen.

Simpel? Hoe dan?

>> Ik vind … dat jij … <<

Meer niet…

Vanuit jezelf. Concreet. Altijd gemeend, persoonlijk én positief.

    • ‘Ik vind het fijn dat jij dit artikel leest.’
    • ‘Ik vind het prettig dat je me persoonlijk belt als je vragen hebt.’
    • ‘Ik vind het goed dat je nieuwe dingen probeert.’

Probeer het maar eens. Het is fijn om te krijgen, maar ook fijn om te geven.

Een compliment geven is niet alleen voorbehouden aan leidinggevenden. Zeker niet! Door álle lagen van de organisatie heen, kun je iemand bekrachtigen. We doen ten slotte toch gewoon allemaal ons best? En dat mag best gezegd worden!

‘Uit je waardering als een manier om je vreugde kenbaar te maken, niet om te manipuleren.’

In veel organisaties wordt aandacht besteed aan het geven (en ontvangen) van feedback. De gedachte daarachter is meestal goed. Je kunt immers altijd leren van hoe collega’s jou zien.

Een van mijn kandidaten vertelde over een bijeenkomst waarbij collega’s werd gevraagd om elkaar feedback te geven. Maar waarschijnlijk door gebrek aan de juiste begeleiding, werd feedback geven gebruikt als een middel om een ander maar eens even goed de waarheid te vertellen…

Dus in plaats van positieve bekrachtiging worden mensen daarmee onderuit gehaald. Onder het mom van ‘daar leer je van’… zucht…

En tja, als je dan toch meent dat je iemand iets moet vertellen wat verbetering nodig heeft, doe het dan geweldloos en in verbinding. Vanuit jezelf en vanuit liefde voor de ander.

Je volgt daarbij de volgende stappen (naar het model van Marshall Rosenberg):

    • Neem objectief (zonder oordeel) waar wat er gebeurt;
    • Vertel open en eerlijk hoe je je voelt;
    • Onderzoek welke werkelijke behoefte bij jou aan de basis ligt van dit gevoel;
    • Stel vanuit je gevoel en behoefte je vraag aan de ander. Wees je er daarbij van bewust dat de ander ook nee kan zeggen.

Zit jij al langer in een werkomgeving die niet meer goed voor je is?

Dan is het tijd voor een dosis lef om keuzes te gaan maken in je loopbaan, zodat je trots kunt zijn. Speciaal voor jou heb ik een Ebook geschreven. ‘Iedereen trots op zijn werk!’